Sabtu, 3 Disember 2011

Mulut kering? xcantik la..

aduhhh..mulutku kering..sakit lak tu...nak senyum pon susah,.aku slalu jadi cengini,oleh itu boleh menyebabkan aku terasa mcm nk koyak2 ja kulit tu...tpi apa kn daya,aku x mampu berbuat demikian rupa,sbb klu aku trik2 kulit tu confirm berdarah..
menurut ckp dokter kt sepital tu dia kata Mulut kering (xerostomia) adalah satu keadaan yang mana penghasilan aiq liuq berkurangan. Ia sering berlaku apabila umur meningkat. Wanita lebih kerap mengalami masalah ini berbanding lelaki.

awas para wanita!!! jaga bibir anda(aku pon sama)

ckp dokter tu lagi faktor yang menyebabkan mulut kering?
  • masalah kesihatan seperti diabete(aku xdak diabetes)
  • pengambilan ubat-ubatan tertentu contohnya ubat-ubatan untuk darah tinggi dan stres atau rawatan perubatan seperti radioterapi.
  • tabiat bernafas melalui mulut.
  • kurang minum air.(aku rasa aku dah banyak minum aiq mungkin aku perlu tambahkan lagi)
DAN
 mungkin mengalami:
  • rasa membakar dalam mulut.
  • kesukaran untuk mengunyah, menelan, atau bercakap.
  • bibir kering dan merekah.
  • lidah kering.
  • sakit dalam mulut.
  • gangguan deria rasa.
DAN
Mulut kering meningkatkan risiko kerosakan gigi dan lain-lain penyakit dalam mulut.

 DAN
Dapatkan pemeriksaan di klinik pergigian. Walau bagaimanapun, anda boleh mencuba petua di bawah untuk mengurangkan rasa tidak selesa dalam mulut :
  • Kerap minum air sepanjang hari.
  • Makan sambil minum sedikit-sedikit bagi setiap suapan.(tpi org kata x elok hemm..)
  • Elakkan minum minuman yang mengandungi kafein contohnya kopi dan teh.
  • Kunyah gula-gula getah tanpa kandungan gula untuk meransang pengeluaran air liur.
  • Elakkan merokok.
  • Jangan minum alkohol.
  • Lembapkan bibir dengan vaseline.
  • Gunakan air liur gantian yang boleh diperolehi di farmasi.
DAN
sekarang aku menggunakan vaseline...xtahu g hasilnya...tggu dan lihat...

1 ulasan:

ceritatugu berkata...

inyong setuju jangan suka merokok karena bisa mengganggu kesehatan dirisendiri dan orang lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...